De nieuwe beleving van verlichting binnen de spoorwegen    

!  Winnaar van de 2021 Europese railinfra beurs innovatie award

Afgelopen jaren is er steeds meer de nadruk op “lichthinder” komen te liggen. Veel opstelsporen of emplacementen liggen in- of nabij woonwijken of in natuurgebieden, lichtoverlast is hierdoor een steeds groter item geworden.   Raillight is een armatuur wat speciaal ontwikkeld is voor spoorwegen en dan voornamelijk voor de paden welke door onderhoudspersoneel of machinisten gebruik worden om hun werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Het armatuur wordt in de ziel van de spoorstaaf geklemd doormiddel van hiervoor speciaal geproduceerde beugels, Door zijn unieke plaatsing ontstaat er strijklicht welke objecten zoals stenen, kuilen of dergelijken zichtbaar maken door schaduwval wat erg effectief en met een aanzienlijke minder lumenoutput/vermogen werkt. RailLight© is een armatuur wat geleverd wordt als concept, dus met 2 meter tussenkabel, kabelbeugels en montagebeugels. 

RailLight© is een armatuur wat geleverd wordt als concept, dus met 2 meter tussenkabel, kabelbeugels en montagebeugels. De lichtverspreiding van het armatuur is zo geconstrueerd dat het looppad goed wordt verlicht zonder dat dit hinderlijk is voor de passant. Deze manier van verlichten, ook wel 'strijklicht' genoemd, creëert een schaduwval waardoor obstakels die zich op het looppad bevinden optisch worden uitvergroot. Hierdoor wordt een obstakel eerder opgemerkt waardoor onder andere struikelgevaar kan worden voorkomen.


Traditionele verlichting zal op veel locaties overbodig worden

Het RailLight© armatuur heeft een lengte van bijna twee meter. Door middel van de 2 meter aansluitleiding voorzien van stekker welke reeds aan het het armatuur is gekoppeld kan door het eenvoudige koppelsysteem de armaturen aan elkaar gekoppeld / doorverbonden worden, wat resulteert in een uitzonderlijke snelle montage tijd waarbij het aanleggen van voedingskabels tussen de armaturen in de grond overbodig is geworden. De functionaliteit, betrouwbaarheid en het onderhoudbaarheid van het spoor wordt niet aangetast.

Doordat het armatuur in de spoorstaaf wordt gemonteerd en niet “in de lucht” zijn er geen extra machines of hoogwerkers benodigd. 

Het armatuur wordt door middel van bevestigingsbeugels in de ziel van de spoorstaaf geklemd. Doordat het armatuur geïntegreerd is in de ziel van de spoorstaaf is deze beschermd tegen de wielen van de trein en voor mogelijke andere stoot- en slagschade. 

De voeding wordt in een aansluitput geplaatst welke eventueel buiten PVR geplaatst kan worden. Hierin bevindt zich de 24VDC driver welke de lampen voedt en een voorziening voor het aansluiten van de benodigde 230VAC voedingsspanning.


Raillight doet precies wat het moet doen: zorgen voor een veilige loopweg zonder overlast naar de omgeving.